Blog

 

Hier moet je op letten bij het kiezen van een ESM-oplossing

Past ESM bij jouw organisatie? En als dat zo is: hoe kies je het juiste project en het juiste platform? In deze blog staan een aantal belangrijke aandachtspunten op een rij.

Enterprise Service Management (ESM) komt voort uit ITSM, dat bedoeld is om IT-services te leveren en veel IT-aanvragen snel en efficiënt af te handelen. ESM past ITSM-principes, werkwijzen en tools toe op non-IT-afdelingen van jouw business. Denk aan HR, de financiële afdeling of facilitaire dienstverlening. Past ESM bij jouw organisatie? En als dat zo is: hoe kies je het juiste project en het juiste platform? In deze blog staan een aantal belangrijke aandachtspunten op een rij.

 

Door het automatiseren van dienstverlening en support op verschillende gebieden (van het aanvragen van vrije dagen tot het aanmaken van contracten), vullen organisaties de behoeften van klanten en medewerkers consistenter, sneller en flexibeler in. Een belangrijke aanjager van ESM-adoptie is het verbeteren van klantervaringen.

 

ESM-tools en mogelijkheden

 

De beste ESM-platformen laten het toe om de ESM-tools die je al gebruikt te integreren – ze werken samen met de ESM-producten van andere vendoren. Zoek naar tools die zijn uitgerust met Machine Learning, AI-mogelijkheden en voorspellende analyses. ESM-modules die workflows en portals in HR, financiën, de juridische afdeling en facility management ondersteunen, komen steeds meer voor.

 

Als je nadenkt over een ESM-oplossing is het nuttig om de tool aan te laten sluiten bij je huidige omgeving. Houd tegelijkertijd je blik op de toekomst. Om slimme verkoopbeslissingen te nemen, moet je weten of het platform technologie-ontwikkelingen en marketing-trends bijhoudt. De beste tools houden rekening met de laatste ontwikkelingen in DevOps, AIOps, AI/Machine Learning, cloud en integraties.

 

Beantwoord deze belangrijke vragen voor je met ESM aan de slag gaat

 

Er is een duizelingwekkend aantal ESM-oplossingen om uit te kiezen. Voordat je kijkt naar ESM-producten, moet je de scope van het project weten, de staat van jouw organisatie kennen en een winnende strategie bepalen. Je moet weten of jouw organisatie volwassen genoeg is voor ESM. Wat zijn je prioriteiten en project-doelen? Welke mogelijkheden heb je? Zijn er culturele en organisatorische obstakels? Wie gaat het ESM-project leiden? Heb je het juiste team? Als je de antwoorden op deze vragen hebt, kun je een lijst van logische ESM-opties maken.

 

Als je weet wat je nodig hebt, kun je de scope en requirements op papier zetten, om uiteindelijk offertes aan te vragen. Focus op 10 requirements, zoals infrastructuur, operationele behoeftes en de belangrijkste features en mogelijkheden. Houd je vragen kort en to-the-point: zo krijg je de best mogelijke reacties, die minder tijd kosten om te evalueren.

 

Er zijn meer mogelijkheden dan ooit om met ESM aan de slag te gaan, of om je ESM-voetafdruk te vergroten. De markt is uitgebreider, er zijn steeds meer voordelen en de tools worden gebruiksvriendelijker. Stel een team met de juiste kennis samen, neem de overwegingen met hen door en zet een toekomstbestendig ESM-project op touw. Met de juiste ESM-technologie kun je voortdurend verbeteren, houd je jouw organisatie competitief en voeg je waarde toen aan de business.

 

Ben je nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van de nieuwe generatie offiService Management Automation? In ons whitepaper vind je een effectief stappenplan.

Scroll naar boven

Meer weten? 
Ontvang advies op maat


Micro Focus ondersteunt jou in alle facetten van IT-servicemanagement. Onze oplossingen geven je optimaal overzicht, volledig geïntegreerd in jouw organisatie. Dankzij codeloze configuratie zet je veranderingen razendsnel live. Wij kunnen jou helpen om de bedrijfsprocessen en software binnen jouw organisatie slimmer in te richten, of dat nu in IT-support, HR of Facility Management is. 

Meer weten over de mogelijkheden van slimmer IT-servicemanagement? Neem contact met ons op. Eén van onze experts belt je zo snel mogelijk terug.

Van Deventerlaan 31-51 
3528 AE Utrecht 

M: contact-nl@microfocus.com 
T: +31 (0)30 808 2600

Social Media

Copyright © Micro Focus 2023

Privacy Policy